top of page
  • Foto van schrijverNanda Felderhof

Zenuwpijn


30 maart 2020


Heb je weleens kiespijn gehad? Van die heftige vlammende pijn waar geen pijnstiller tegenop gewassen is? Ik wel, maar niet alleen in mijn kies, maar vooral in mijn benen!


Deze pijn is jaren geleden begonnen. Tijdens een terugval (schub) voor het eerst. Ik wist niet wat me overkwam. Het was een pijn waar niets tegen leek te helpen. Houding veranderen, bewegen, niet bewegen, masseren; niets deed iets. Gelukkig was het na een prednison kuur wel snel weer beter. Echter komt het sinds die tijd in meer of mindere mate af en toe terug.



In de loop der jaren heb ik verschillende ‘triggers’ kunnen ontdekken. Zo komt de zenuwpijn altijd als ik koorts heb! (Best handig zo’n thermometer) Verder werd ik er voorheen mee wakker als ik de voorgaande nacht een paar keer had moeten opstaan voor mijn zoontje (hoeft nu gelukkig niet meer! 😅) en als ik erg moe of overbelast ben wil het ook nog weleens de kop op steken.

Als laatste is het pijn elders in mijn benen die de zenuwpijn doet opkomen. Als ik bijvoorbeeld een zere enkel heb of spierpijn gaan de zenuwen ook aan de gang!


Maar negen van de tien keer is het er ineens! Zonder reden (of in ieder geval niet een reden die mij bekend is). Het kan ook ineens weer weg zijn. Soms is het er een half uur, soms uren en soms dagen! Geen pijl op te trekken.


Gelukkig heb ik ook een paar dingen gevonden die (soms) helpen. Zo heb ik inmiddels een TENS. Een apparaatje dat stroom stuurt naar elektroden die op mijn rug en benen geplakt zitten. De stroom ‘dempt’ als het ware de impulsen die mijn zenuwen (volledig onnodig 🥴) doorgeven aan mijn benen. De pijn gaat dus niet weg maar wordt als het waren overstemd (tenminste, zo ervaar ik dat). Een soort pijn met pijn bestrijden dus. Klinkt tegenstrijdig met het feit dat pijn het ook weer veroorzaakt. Maar dit is kortdurend, ik denk dat dat het verschil is.

Dat geldt ook voor de andere methode die nog weleens werkt; het rekken van de betreffende zenuwbanen. En dan zo hard mogelijk (au!).Helaas kan ik dit niet zelf. Mijn fysio moet mijn been zo’n beetje gestrekt in mijn nek leggen (ik overdrijf, maar hoe verder hoe beter!). Dit helpt vaak tijdelijk, maar het is altijd een opluchting als het is gedaan. Pijn is fijn is dan even een goed mantra!


Waar die zenuwpijn vandaan komt? Geen idee, de neurologen en de wetenschap ook niet. ‘Verkeerde zenuwoverdracht’ is de conclusie. Nou lekker dan. Het is niet eens functioneel! Meestal heeft pijn namelijk een functie, namelijk het waarschuwen dat er iets mis of kapot is. In dit geval gaat die vlieger niet op. Lastig.


Er is 1 ding tot nu toe altijd nog gebeurd: en dat is dat het uiteindelijk weer weg ging! (2 keer na een prednisonkuur) Dat noem ik een groot voordeel! Want wat is dit een vervelende pijn!!!


Bron afbeelding: pijn.nl

52 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page