top of page
  • Foto van schrijverNanda Felderhof

Je eigen dossier in kunnen zien

Disclaimer:

Al tijden denk ik: ik moet echt eens weer een blog schrijven, genoeg onderwerpen die op de plank liggen en die erop wachten om opgeschreven te worden. Maar het komt er maar niet van. (Herkenbaar?) Tot vandaag. Nu ging ik me toch echt even een tijdje bezig houden met mijn blog en podcast. Maar wat bleek? Er was gewoon nog een heel blog dat ik al wel geschreven had, maar nog niet gepubliceerd!!!! Al bijna een jaar geleden!!! Wat erg!!!

Dus, hierbij alsnog mijn blog van oktober 2022, als jij het nou gaat lezen dan ga ik even achter de bank zitten om me te schamen...

(En met die nieuwe blogs komt het ook vast goed!)


Oktober 2022

Tegenwoordig hebben ziekenhuizen de mogelijkheid om je eigen dossier in te zien. Hoewel, ik weet niet of dit voor alle ziekenhuizen geldt, maar wel voor mijn huidige én voorgaande ziekenhuis. Ik, als controlfreak, vind dit een positieve ontwikkeling. Ik moet iedere maand mijn bloed en urine laten controleren en kan op deze manier zelf snel zien hoe de vlag erbij wappert.


Nu ben ik niet zo snel van slag. Als de waarden iets afwijken ben ik niet meteen in paniek. Wel ga ik even een rondje googelen wat de betreffende marker precies is. Ik had bijvoorbeeld nog nooit van Ketonen gehoord en ook al die afkortingen ken ik niet uit mijn hoofd. Ik vind het wel interessant.


Ook vind ik het leuk om te lezen wat de zorgverleners over me schrijven. Hoe zien ze mij? Wat staat er in de rapportages en de brieven? Tja, ik ben ook gewoon nieuwsgierig en het gaat immers over mij, dus nieuwsgierigheid mag in dit geval best, vind ik.

Ik zie ook nadelen. Niet iedereen kan relativeren. Hoewel je, voordat je bepaalde uitslagen te zien krijgt, netjes gewaarschuwd wordt, kan ik met voorstellen dat niet iedereen de uitslagen in perspectief kan plaatsen. Krijgen ziekenhuizen veel meer telefoontjes van mensen die zich zorgen maken omdat hun waardes iets afwijken? Raken mensen in paniek als er iets niet klopt en hoe zou ik zelf reageren als ik zie dat een waarde echt flink afwijkt? Ga ik direct bellen? Wacht ik af tot er contact met mij wordt opgenomen?


Nu heb ik natuurlijk wel geluk. Ik kan even appen of bellen met een collega en die kunnen met me meedenken en me geruststellen. Maar wat als je dat niet hebt? Wat doe je dan?

Ik hoop altijd maar dat mensen die dit lastig vinden, of hier niet mee om kunnen gaan ook niet de uitslagen gaan bekijken voor ze een afspraak hebben met de arts. Dat bespaart hen denk ik een hoop stress.


Maar nogmaals; ik als controlfreak vind het wel prettig.

67 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page