top of page
  • Foto van schrijverNanda Felderhof

Thans weer de TENS

25 november 2021


Mijn benen voelen al een paar dagen onrustig. Ze zijn zwaar, snel moe, ik heb spierpijn en af en toe wat zenuwpijn. Gelukkig is deze snel weer weg, tot gisteren.


Ik merkte het in de morgen al. Ik was thuis aan het werk, want zoonlief is vreselijk verkouden, en voelde langzaam de zenuwpijn opkomen. Dat is dan nog wel een tijdje te hebben. Vooral afleiding helpt daarbij. Dus gewoon lekker werken. Veel knuffelen met zieke zoon en spelletjes doen samen. So far so good.


Tot de pijn steeds meer aandacht gaat opeisen. Mijn benen willen dat ik ze niet langer negeer. Ik ga wat drentelen in huis, probeer spieren en zenuwbanen wat te rekken (dat helpt soms) en besluit een stuk te gaan lopen buiten om de pijn 'eruit te lopen'. Wat had ik het verkeerd. Eenmaal thuis was het niet meer te doen. Lees: doe mij een bijl en ik haal ze er eigenhandig vanaf. Mensen die bekend zijn met zenuwpijn herkennen dit vast.


Het gekke is: mijn benen doen het feitelijk gewoon. Er mankeert niets aan, maar ergens in het telefoonverkeer onderweg gaat er iets mis. Het is apart want het voelt alsof ik niet meer kan en wil bewegen, alsof ik zo door mijn voeten kan zakken. Dit gebeurt gelukkig niet.



Een paar weken geleden ontving ik mijn nieuwe TENSapparaat. Mijn oude was verouderd en afgeschreven (kennelijk). Tijd om deze nieuwe eens te gaan proberen. Ook TENSapparaten gaan met hun tijd tijd mee. Deze heeft touch screen en is draadloos oplaadbaar (voor mij als gadget-nerd een leuke verbetering).

En zo lag ik gister avond op de bank. Mijn benen en rug werden bewerkt met stroom impulsen en dempen zo de pijn. Zo kwam ik toch de avond door zonder letterlijk tegen de muren op te lopen van de pijn.


En dan is het tijd om te gaan slapen, met twee duidelijke wensen in mijn hoofd.

  1. Laat me alsjeblieft lekker in slaap vallen en

  2. Laat het morgen over zijn! Alsjeblieft!

1 Is uiteindelijk gelukt! Het duurde wel even en 2 ook! Vanmorgen werd ik wakker en waren mijn benen weer van mij. Wat een heerlijk gevoel. Nu ik weer wat verder ben in de dag voel ik mijn benen alweer wat zeuren, net als gisteren. Dit is vaker zo, als ze eenmaal pijn hebben gedaan (na een periode pijnvrij te zijn geweest) duurt het weer even voor ze gekalmeerd zijn. Het enige wat ik kan hopen is dat het niet zover komt als gisteren en mocht dat toch het geval zijn, dan ligt de TENS weer klaar. Bovendien staat er al een afspraak bij mijn fysiotherapeut, want tijdens zo'n periode van pijn (of erna) is een forse, pijnlijke bindweefselmassage ook één van de dingen die me helpt de cirkel te doorbreken. Pijn met pijn bestrijden; het blijft gek.

64 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page