top of page
  • Foto van schrijverNanda Felderhof

Lockdown in het ziekenhuis

15 december 2020


Daar zit ik dan... en dag na de toespraak van de minister president, en de eerste dag van de nieuwe lockdown, zit ik op de plek waar je niet wil zijn nu... het ziekenhuis.


Geen paniek! Niets aan de hand. Ik heb vandaag mijn jaarlijkse controle MRI. Maar wat ben ik dankbaar dat deze doorgang kan en mag vinden.


Het is zo surrealistisch om hier rond te lopen. Iedereen draagt een mondkapje, iedereen is waakzaam en argwanend. Er heerst een vreemde niet te definiëren sfeer. Het is behoorlijk leeg en stil. In de wachtkamer bevinden zich slechts 2 mensen.

Ergens in mijn hoofd dringt zich constant de gedachte op dat er op dit moment mensen zijn die in ditzelfde gebouw vechten voor hun eigen leven of voor dat van een ander. Mensen die moe zijn, aan het eind van hun krachten. Waar het wel druk is, waar geen stilte heerst, maar een drukke bedrijvigheid om mensenlevens te redden.


En ik mag hier zijn voor een onderzoek. Gewoon, zomaar. Belangrijk voor mij, om te weten waar ik sta. Maar ik bevind me zeker niet in een levensbedreigende situatie. Integendeel; ik maak het goed. Hoe bevoorrecht ben ik dat ik hier toch mag zijn.





Ik hoop dat iedereen die zorg nodig heeft, of deze nou levensbedreigend is of niet, deze mag en kan krijgen de komende tijd. Want ook al is mijn afspraak niet absoluut noodzakelijk, voor mij is deze wel degelijk belangrijk. Het maakt duidelijk welke keuzes we kunnen maken voor de toekomst mbt medicatie en laat ons weten of de MS actief is of niet.


Dit zal gelden voor zoveel mensen! Of je nou een ingegroeide teennagel moet laten weghalen (au!) of komt voor een consult bij de reumatoloog. Iedereen kijkt uit naar de hulp die hij of zij nodig heeft. Uitstel is vervelend! Het zet je leven stil, het geeft ongemak, pijn en onzekerheid!


Laten we hier ook even bij stilstaan. Hier in het ziekenhuis is het duidelijk dat iedereen zijn uiterste best doet om alles ‘normaal’ door te laten gaan. Maar er iets niets normaal nu. Niets is vanzelfsprekend.


Weer een lockdown... Maak er binnen de mogelijkheden het beste van. Haal het beste uit jezelf en je gezin! Maak tijd voor elkaar. Dat doen ze hier ook!



63 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page