top of page
  • Foto van schrijverNanda Felderhof

Een klap geven

31 maart 2022


Momenteel is er in de media veel te doen over Will Smith die Chris Rock een klap geeft tijdens de Oscar uitreikingen. Will Smith deed dit nadat Chris Rock een grap gemaakt had over de ziekte van zijn vrouw. En ik snap hem, sterker nog, ik wil hem bedanken… Dit moet ik even toelichten… Allereerst: ik ben tegen geweld! Altijd! Kijk alleen al naar Rusland en de Oekraïne en je weet dat geweld niets op lost. Maar ik snap Will Smith in dit geval zo goed.

Zijn vrouw is ziek. Als echtgenoot staat hij langs de zijlijn. Hij ziet zijn vrouw worstelen met zichzelf en het beeld dat ze van zichzelf heeft. Die avond moest ze voor de ganse wereldpers over de rode loper. Wellicht zag ze daar tegenop? Maar uit liefde en trots voor haar man staat ze aan zijn zijde. Hij is haar dankbaar en omgekeerd trots op haar voor de kracht die ze laat zien. En dan is er daar ineens een flapdrol die voor de ogen van de hele wereld een grap maakt over deze vrouw. Zonder na te denken wat hiervan de consequenties zijn. Ik denk dat Will Smith de pijn op het gezicht van zijn vrouw heeft gezien en hij op dat moment haar wilde verdedigen. Ik snap dat. Dit gebeurt vaak, heel vaak. En niet alleen door een cabaretier die zich onaantastbaar waant maar ook in het dagelijkse leven. Iedere dag. Mensen menen van alles te kunnen en mogen zeggen en denken vaak niet na. Dit kan soms onnodig hard aankomen. Ook ik heb hier mee te maken. Voorbeeldje? Ik fiets op een elektrische fiets, hoe vaak heb ik wel niet te horen gekregen: ‘Ja, zo kan ik het ook!’ of: ‘Zo jong en dan al op zo’n fiets?’ Of, toen ik niet werkte: ‘Lekker zoveel vrije tijd.’  en ‘Wat fijn dat je niets hoeft te doen.’ Geloof me mensen, dit komt binnen. Wat het meest frustrerende is, is dat de juiste reactie, het juiste antwoord altijd pas later komt. Later bedenk ik de perfecte reactie waarmee ik mensen op hun nummer had kunnen zetten en ze bewust kon maken van wat ze nou eigenlijk zeggen. Maar ja, dan is de situatie alweer voorbij. Ik denk dat Will Smith inmiddels ook al talloze andere manieren bedacht heeft waarop hij beter had kunnen reageren, maar ja, de situatie was alweer voorbij. Neem ik het de mensen kwalijk dat ze zulke dingen roepen? Meestal niet, ze weten immers niet beter. Maar soms, soms zou ik willen dat mensen even wat beter nadenken voor ze iets zeggen. Gewoon even tot 3 tellen en nadenken over wat je nou eigenlijk zegt. En daarom ben ik Will Smith dankbaar, niet omdat hij geweld heeft gebruikt, maar wel omdat er nu aandacht geschonken wordt aan een onderwerp waar meer aandacht voor mag zijn.

152 weergaven3 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page