top of page
  • Foto van schrijverNanda Felderhof

Lemtrada; het tweede deel

20 juli 2021


Na wat uitstel is het dan zover: 3,4 en 5 augustus krijg ik mijn tweede Lemtrada kuur. Geheel volgens planning overigens. De volledige behandeling bestaat uit het eerste jaar een kuur van 5 dagen en het tweede jaar een kuur van 3 dagen. En daarna (als het goed is....) jaren niets!!!



Ik wist dus dat dit nog zou komen. Geen probleem, gaan we doen. We hebben er bewust voor gekozen het in de zomervakantie te plannen. Manlief en zoonlief zijn dan thuis, het is vaak toch te warm om iets te doen en er zwerven minder virussen rond gezien mijn dan lage weerstand. Over dit laatste kan ik natuurlijk een boek schrijven, want tja, corona... maar laat ik daar niet in verzanden.


Inmiddels zijn de meeste voorbereidingen getroffen. Hartfilmpje is gemaakt (en goed bevonden), mantoux is geprikt (nee, ik heb geen TBC), bloed onderzoek is gedaan (op een te laag ijzergehalte na was alles prima) en de opname is geregeld.


Voor het eerst in 4 jaar moet ik het niet alleen thuis goed regelen maar ook op mijn werk. Hoelang zal ik afwezig zijn? Wie pakt mijn taken op? Wat kan er wachten en wat juist niet? Gelukkig heb ik fantastische collega's en hebben we een fijn team dus alles lijkt geregeld. Ik kan met een gerust hart alles loslaten en dit ondergaan.


Veel mensen in mijn omgeving vragen of ik er tegenop zie of of ik het spannend vind. Eerlijk? Nee, eigenlijk niet. Inmiddels heb ik zoveel gehad. Infusen, medicijnen, opnames, noem maar op. Het is gewoon iets dat moet gebeuren. Noem het een investering in de toekomst. Als ik door even een paar weken uit de running te zijn, ervoor kan zorgen dat ik me de komende jaren voel zoals het afgelopen jaar, dan is me dat heel veel waard.


Hoe fantastisch zou het zijn om jaren vooruit te kunnen zonder schub (terugval) of ziekenhuisopname? Als ik het zo type lijkt het zo ongelooflijk. Toch is het de bedoeling, het doel. En dat is waar ik het voor doe. Dat ik dan nog 5 jaar lang iedere maand mijn bloed en urine moet laten controleren is dan slechts een kleine moeite.


Kortom, ik ben er klaar voor! Laat het maar gebeuren, dan is het weer gedaan. Ik wil weer door....


Wordt vervolgd....

113 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page