top of page
  • Foto van schrijverNanda Felderhof

Waar is mijn filter?

8 december 2021


Ik heb iets nieuws ontdekt aan mezelf. Nou ja, nieuw... ik wist het altijd wel maar het is de laatste weken wel erg duidelijk geworden. De conclusie van mijn ontdekking is als volgt: als ik er moe ben en mijn grenzen over ga dan vervaagt mijn persoonlijke filter....


Oké, als ik die laatste zin terug lees begrijp ik het zelf niet eens meer. Ik zal het uitleggen middels een voorbeeld. Een paar weken geleden hadden we ons eerste teamuitje met het Upendo. Superleuk natuurlijk. Het programma begon aan het begin van de middag en zou tot laat in de avond gaan duren. Het hele team was compleet en we hebben enorm met elkaar gelachen. Op zo'n moment zelf ben ik me niet heel erg bewust van mijn vermoeidheid, ik weet wel dat ik het ben maar voel het niet omdat de adrenaline het van me overneemt. Ik word een flapuit (jazeker, nog erger dan ik normaal al ben), ik ben druk en aanwezig. Mijn persoonlijke filter vervaagt gewoon (je weet wel dat filter dat ervoor zorgt dat je je als een net mens gedraagt met manieren). Als ik van een afstandje naar mezelf zou kijken zou ik vast denken: wat heeft die gebruikt??? (antwoord: niets.... ik ga hard op adrenaline).



De volgende morgen, als ik met kleine oogjes wakker wordt bedenk ik me wat ik allemaal wel niet gezegd en gedaan heb. Ben ik niet té grappig geweest? Té luidruchtig? Teveel flapuit? Voor de zekerheid mijn collega's maar even geappt om me te verontschuldigen voor mijn filterloze gedrag. Als ik hun reacties mag geloven viel het wel mee. Gelukkig... of ze zijn gewoon lief voor me, kan natuurlijk ook.


Kortom, ik weet nu dat ik hier last van heb. Ik wist altijd al wel dat ik drukker word als ik moe ben (en nog sociaal moet zijn, thuis met mijn gezin kruip ik gewoon op de bank en val wel of niet in slaap) maar ik kan het nu beter plaatsen. Ik begrijp beter hoe het werkt bij mij. Dat is handig, want hierdoor kan ik mijn omgeving uitleggen of ze waarschuwen!!!


Er valt zoveel te leren over hoe je als mens 'werkt'. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor mensen met een chronische ziekte maar voor iedereen. Voor ons als chronisch zieke is het echter wel belangrijker om te ontdekken hoe bepaalde processen bij jou werken. Je kunt hierdoor op dingen inspelen en bepaalde situaties voorkomen indien nodig. Maar de zoektocht kan lang zijn. Want waarom heb ik dit inzicht pas onlangs gekregen terwijl ik er al zolang last van heb? Geen idee, maar ik ben er blij mee.


Dus, mocht je me een keer tegenkomen en ik ben aan het ratelen en zit vol in mijn energie, dan heb ik óf een hele goede dag en ben ik enthousiast, of ik ben heel erg moe. Duidelijk toch?



Afbeelding: flaironline.nl


108 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page