top of page
  • Foto van schrijverNanda Felderhof

Vrijheid

5 mei 2020

Dit jaar is vrijheid een actueler onderwerp dan ooit. Het is naar mijn idee ook een zeer breed onderwerp. Zo leven we gelukkig al 75 jaar in vrijheid. Vrijheid van keuzes maken, van gaan en staan waar we willen, van onbeperkt dromen over onze mogelijkheden, van denken wat we willen en ook zeggen wat we willen. Een kostbaar goed.


Mijn inziens is vrijheid nog meer dan dat. Ik voel me namelijk meer beperkt in mijn vrijheid door mijn lichaam dan door de Corona maatregelen. Vrijheid om te doen wat ik wil? Helaas niet. Wat zou ik graag werken, feesten, ellenlange wandelingen maken en iedereen willen opzoeken. Maar nog voor de Corona maatregelen kon ik dat al niet. Daarin maakt Corona, voor mij, geen verschil.



Vrijheid kun je op vele manieren ervaren. Ook nu met Corona ervaar ik, binnen mijn beperkte vrijheid, toch nog veel vrijheden die 75 jaar geleden ondenkbaar waren. Ik kan nog steeds iedere dag kiezen wat ik die avond wil eten, ik heb de vrijheid om op tv en internet te lezen wat ik wil, ik kan via de techniek van tegenwoordig mijn dierbaren zien en horen, ik heb de vrijheid om een frisse neus te halen buiten en te genieten van de ontluikende lente, maar het allerbelangrijkste is, ik heb de vrijheid om te dromen en te denken! Ik denk dat dit de belangrijkste vorm van vrijheid is die we hebben. Laten we deze koesteren en zorgen dat we dit behouden en laten we vandaag vieren dat, 75 jaar geleden, de mensen deze vrijheid eindelijk weer terug kregen!

52 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page