top of page
  • Foto van schrijverNanda Felderhof

Verslaving

15 maart 2021


Ik heb een verslaving.


Ik kwam er pas achter toen ik mijn dieet ruim 2 jaar geleden ging aanpassen. Van de een op de andere dag geen geraffineerde suikers meer. Dus geen toegevoegde suikers, wel de suiker die van nature bijvoorbeeld al in fruit zit.


Dat was afkicken! Hoofdpijn, me naar voelen. Meer dan een week lang merkte ik dat mijn lichaam protesteerde. Daarna was het over. Geen suikerbehoefte meer! Ik was afgekickt. Ik heb dit lang kunnen volhouden. Ik deed mee aan een wetenschappelijk onderzoek dus ik moest ook wel natuurlijk. Het was een goede stok achter de deur.



Na 3 maanden eindigde het officiële onderzoek en besloot ik om wel op dezelfde voet verder te gaan. Wel iets minder streng. Af en toe eet ik dus wel iets met suiker. En dan zal ik het weten! Direct reageert mijn lijf. Meteen is er de behoefte aan meer! Eet ik iets zoets, dan treedt er een soort kettingreactie op die maakt dat ik meteen nog meer zoetigheid wil eten. Terwijl als ik geen zoetigheid aanraak, ik ook geen enkele moeite heb er vanaf te blijven. Bizar hoe dat mechanisme werkt. Ik snap nu ook hoe moeilijk het is om van een echte verslaving af te komen. Als je eenmaal weer begint.... gewoon NIET doen!


Ik kreeg een keer een handjevol kikkertjes. Je weet wel, van die gifgroene snoepjes met een witte onderkant. Ik at ze allemaal op.... en wat voelde ik me daarna beroerd! Mijn lichaam was zoveel suiker niet meer gewend!!! Misselijk en duizelig alles kwam voorbij. Het duurde een tijd voordat het over was. Geen snoepjes meer voor mij.


Het beste werkt dus gewoon om het niet te eten. Geen suiker meer. Maar ja, ik ben een mens dus af en toe toch iets zoets. Een ijsje als toetje om iets te vieren, iets lekkers bij de thee om onszelf te verwennen en een gebakje op een verjaardag. Maar: altijd als een bewuste keuze en niet meer op de automatische piloot en altijd met mate! En achteraf mijn lichaam negeren dat roept om meer suiker. Op die manier is mijn verslaving best te controleren....

97 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page