top of page
  • Foto van schrijverNanda Felderhof

Suffe hobby's

Bijgewerkt op: 7 sep. 2020

2 september 2020


Ik heb altijd hobby's gehad. Dansen is van jongs af aan al mijn passie. Klassiek ballet, modern ballet, flamingo en uiteindelijk Ierse dans (je weet wel; zoals Riverdance). Ik vond het geweldig. Wellicht onnodig om te zeggen dat dat er niet meer in zit. Ik mis het nog steeds. Vooral als ik mensen op televisie zie dansen. Dan gaat het weleens kriebelen.


Ook ben ik al mijn hele leven een boekenwurm (iets wat mijn zoontje volledig van mij over heeft genomen!). Lezen is heerlijk. Even helemaal ontsnappen aan de werkelijkheid, jezelf volledig verliezen in het verhaal. Lezen is een hobby die gelukkig (bijna) altijd kan. Heerlijk in het ziekenhuis, of herstellende in mijn eigen bed. Hoe moe ik ook ben, lezen kan ik altijd (tot ik in slaap val...).


Ook heb jaren dwarsfluit gespeeld. Hiermee ben ik begonnen nadat ik niet meer kon dansen. Ik wilde persé iets anders doen. De fluit en ik waren een match. Het ging erg goed. Ik heb jaren in het plaatselijke orkest hier gespeeld. Handig als je ergens nieuw komt wonen want je hebt er meteen een boel kennissen/bekenden en zelfs vrienden bij. Inmiddels speel ik al een paar jaar niet meer. Mijn fluit en bladmuziek liggen er nog. Al maanden zeg ik tegen mezelf dat ik weer wil beginnen. Gewoon lekker zelf op zolder. Kijken of ik het nog kan. Zou nog goed zijn voor mijn conditie en longvolume ook. Nu nog even de drempel over. Gewoon een keertje doen!


Sinds een paar maanden heb ik er nieuwe hobby's bij. Best wel suffe hobby's eigenlijk. Het begon in de Coronatijd. Ik moest thuis blijven, kon nog weinig want was net uit het ziekenhuis en wilde niet de hele tijd lezen. Ik was wel nieuwsgierig naar het diamond painten waar ik iedereen over hoorde op Facebook. Ik ben begonnen met een kleintje van de Kruidvat. Het was leuk om te doen! Heel erg zen. Een beetje zoals een legpuzzel maken, je hoeft er niet echt bij na te denken maar je bent wel lekker bezig. Ik kreeg toen van een lief vriendinnetje een mooie collage van een fotoshoot die wij ooit gedaan hadden en heb voor zoonlief een grote Donald Duck voor op zijn kamertje gemaakt. Ook was ik nieuwsgierig naar schilderen op nummer. Dit kende ik nog van vroeger als kind. Ik ben best creatief, maar helemaal zelf iets schilderen kan ik echt niet. Maar schilderen op nummer is wel heel erg suf, dacht ik. Toch bleef ik nieuwsgierig...



Ik bestelde een schilderij en was verkocht! Dit was nog net iets leuker dan het steentjes plakken, ik kan er iets meer van mezelf in kwijt. Verslavend is het ook nog eens. Stoppen is moeilijk. Inmiddels heb ik een schilderij gemaakt van appelbloesem met vogeltjes en van een danseres (het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan). Er liggen nog een aantal nieuwe op me te wachten.



Ondertussen ontdekte ik ook het luisteren van podcasts. Dit leek me altijd erg saai, maar niets is minder waar. Het is heerlijk! Vooral de combinatie met het schilderen is geweldig. Stel je eens voor: ik zit heerlijk aan de keukentafel, kopje thee erbij, schilderij voor mijn neus en ondertussen luister ik naar superleuke podcasts (true crime, spannende verhalen, mannen die willen ontdekken hoe mannelijk ze eigenlijk zijn (ja echt!) en vele anderen). Heerlijk is het! Suf, maar heerlijk!


De podcasts zijn trouwens ook een verademing tijdens mijn wandelingen waar ik in een eerder blog over schreef. Ze laten de tijd sneller gaan en leiden af van de vermoeidheid en pijn van de inspanning. Ik kijk er vaak naar uit om even een ommetje te maken en lekker te luisteren.


En zo passen mijn hobby's zich aan aan mijn leven en fysieke mogelijkheden. Gelukkig is er keuze genoeg en is er altijd weer iets passends te vinden. Zonder een hobby vind ik het leven best saai. Maar zo verveel ik me nooit! Er is echter 1 probleempje; wat moet je op een gegeven moment met al die schilderijen? Waar laat je ze? Wie het weet mag het zeggen!




179 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page