top of page
  • Foto van schrijverNanda Felderhof

Slaap (2)

17 december 2020


Jullie hadden van mij nog een blog tegoed over slaap. Hoezo slaapverwekkend? ;-)

Ik zou nog laten weten hoe de uitslag van mijn uitgebreide slaaponderzoek geweest was. Dus blijf even wakker en lees verder dan weet je dat ook weer en wie weet heb je er nog iets aan voor jezelf. Ik vond het namelijk een verrassende uitslag!


De uitslag was, voor mij, positief. Ik heb geen hypersomnie! Dat is een slaapstoornis waarbij je overdag ongewild in slaap valt. Nou gebeurt dit bij mij wel af en toe, maar het is niet zo erg dat ik ook de kans loop om bijvoorbeeld tijdens het autorijden in slaap te vallen. Zo'n diagnose krijgen heeft nogal wat gevolgen, dus daar ben ik blij mee.


Maar ze hebben wel iets anders ontdekt. Tijdens de nachtslaap word ik vaak wakker. De nacht dat ik daar was ben ik 14 (!!!) keer wakker geweest. Toen ze mij vroegen hoe vaak ik dacht wakker te zijn geweest was dat een keer of 2 voor mijn gevoel. Gelukkig heb ik de overige 12 keer dus niet bewust meegekregen. Maar het heeft wel gevolgen voor de kwaliteit van mijn slaap. Op deze manier krijg ik namelijk te weinig diepe slaap en dat is natuurlijk niet handig!


Er kunnen 2 oorzaken zijn voor zo vaak wakker worden (volgens mijn somnoloog) en de eerste is vermoeidheid! Hoe bizar!! Wakker worden omdat je vermoeid bent klinkt heel erg tegenstrijdig. De andere oorzaak is dat vaak wakker worden ook een vorm van slapeloosheid is. Mijn somnoloog denkt dat in mijn situatie er een combinatie is van beiden. Door de MS ben ik sowieso al moe natuurlijk, maar of de slapeloosheid een gevolg is van de MS dat weet hij niet.


Oké, dat weet ik dus nu? Maar nu? Eén van de oplossingen zou kunnen zijn om te beginnen met medicatie die met name gericht is op het doorslapen. Nou voel ik daar persoonlijk niet zoveel voor. Af en toe een slaappil om me een beetje te helpen kan ik nog wel mee leven, maar dagelijks medicijnen gebruiken om te slapen terwijl ik wel het gevoel heb goed te slapen voelt niet goed.


Een andere oplossing is om het heft in eigen hand te nemen en heel streng mijn slaaptijden controleren. Dus op een bepaalde tijd naar bed en opstaan en niet langer dan 8 en een half uur nachtslaap krijgen. Op deze manier zou de kwaliteit van mijn slaap moeten verbeteren.


Volgens mijn somnoloog verslechtert mijn slaapkwaliteit namelijk naarmate ik meer slaapt. Ik ga mijn slaaptijd dan vullen met droomslaap en wordt vaker wakker. Korter slapen kan dus helpen om meer uitgerust te zijn!


Ik vind het lastig. Ik ben zo vaak moe, ik wil soms zo graag naar bed 's avonds, maar moet dan volgens de regels nog wachten tot ik 'mag'. Ook uitslapen is er niet meer bij, terwijl we dat net weer af en toe kunnen in het weekend nu zoonlief ouder is. En het is zo fijn! Toch merk ik wel dat ik me wat beter voel overdag. Niet altijd, maar gemiddeld genomen wel. Ik doe minder dutjes overdag en val bijna niet meer zomaar in slaap. Dus het werkt.


Ik hou vol! Alles wat ik zelf kan doen om me beter te voelen en waar ik controle over kan uitoefenen pak ik graag aan. Gelukkig lukt het mij om dit zelf in mijn leven te integreren, maar het is lastig. Ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen zo werkt. Mocht je slaapproblemen hebben en daar graag ondersteuning bij willen, dan adviseer ik je op zoek te gaan naar een Slaapoefentherapeut. Zij kunnen je goed helpen. Kijk voor meer informatie op www.slaapoefentherapie.nl


Welterusten!




105 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page