top of page
  • Foto van schrijverNanda Felderhof

Paardenmiddel voor een mens

13 Augustus 2021


Gelukkig is een paard een edel dier met benen en een hoofd in plaats van poten en een kop. Ik ben de tel kwijt geraakt hoevaak ik de laatste anderhalve week heb gehoord: "maar het is dan ook een paardenmiddel!"



Men refereert bij deze opmerking aan zowel de Lemtrada als aan de prednison die ik heb gekregen. Leuk, om vergeleken te worden met een paard. 😉 Maar ergens hebben ze wel gelijk. Het zijn pittige medicijnen, dat is ook de bedoeling. Toen ik de keuze maakte om de behandeling met Lemtrada te gaan starten wilde ik de MS een mokerslag toe dienen en daar was een grote moker voor nodig.


Het is fijn dat we in een tijd leven waarin de ontwikkeling van nieuwe medicatie, zeker bij MS, in een stroomversnelling zit. Dat geeft ons, als patiënten, een keuze. Een keuze die leidt tot een grotere kans op stilstand van de ziekte maar die ook de nodige bijwerkingen met zich mee kan brengen. Dat is een keuze die iedereen afzonderlijk moet maken.


Terwijl ik dit schrijf heb ik een hartslag van rond de 100, heb ik een mooi rood kleurtje, uitslag op mijn lijf en koorts. Toch voel ik me oke. Ik weet, dit gaat voorbij. Over een paar weken is dit niet meer ter zake doende. Dit is mijn mensenlijf die reageert op een paardenmiddel. Dit was deel van de keuze die ik heb gemaakt. Op korte termijn lastig, zeker. Op lange termijn niet ter zake doende.


Voor de lange termijn is er een andere oplossing. Nog 4 jaar lang iedere maand bloed en urine onderzoek. Voor de zekerheid. Omdat dit paardenmiddel op lange termijn andere problemen kunnen veroorzaken. Door maandelijks te controleren zijn ze er snel bij indien nodig. Een hele geruststelling, zo'n maandelijkse check.


Ik ben blij met de keuze voor de grote moker die ik heb gemaakt. Nog even doorbijten om me door de huidige bijwerkingen heen te vechten en ik ben er weer klaar voor. Klaar voor een toekomst zonder actieve MS en met mijn ene PK. Want als mens een paardenmiddel krijgen, maakt me zo sterk als een paard! (En gelukkig heb ik mijn controles gewoon bij de neuroloog en niet bij een vee arts)



Bron foto: www.horses.nl

84 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page