top of page
  • Foto van schrijverNanda Felderhof

Mijn stapmaatje


10 maart 2020

Ik heb al ruim 3 jaar een stapmaatje. Hij heet EVO, dat staat voor enkel-voetorthese, en voor de duidelijkheid: we gaan nooit naar de kroeg of discotheek. Nee, we stappen op een andere manier samen.


Lopen heeft me sinds mijn diagnose altijd al veel energie gekost. De meeste terugvallen die ik heb gehad hadden ook effect op mijn rechterbeen. Dat werd gevoelloos of viel deels uit. Uiteindelijk herstelde dat grotendeels maar ik bleef moeite houden met lopen. Zelf omschreef ik het als een soort ‘energielek’.


In het revalidatiecentrum Blixembosch, waar ik onder controle ben van een revalidatie arts, zijn ze er onderzoek naar gaan doen. Ze hebben daar hele gave apparatuur waarbij ze je looppatroon filmen en op allerlei manier kunnen afspelen en analyseren. Heel cool om een keer te zien (heb ik jullie weleens verteld dat ik eigenlijk een onwijze nerd ben en heel erg van dit soort dingen hou?). Uit analyse van mijn looppatroon bleek dat mijn rechterbeen bij het heffen van de voet wat moeite heeft. Ik heb dus een klapvoet. Ik kan dit bij een stukje lopen goed verbergen en je zult dan ook niets bijzonders zien, maar het kost wel veel meer energie dan nodig. Bij langer lopen gaat het wel opvallen overigens.

Samen met de arts ben ik verschillende hulpmiddelen gaan proberen. En toen ik de EVO probeerde ging er een wereld voor me open! Ik liep zo makkelijk!!! Ik was meteen verkocht. Helemaal toen ik er lichtgewicht sneakers bij ging dragen. En inmiddels ben ik al aan mijn derde EVO toe (ik krijg ieder jaar een nieuwe).


Toegegeven, echt mooi staat het niet. Voor mijn gevoel valt hij niet zo op, maar als ik weleens een foto van mezelf zie waarop ik hem draag springt hij toch best in het oog. Maar boeien! Ik kom er goed mee vooruit.

Nou, nog één nadeeltje dan. Ik mag er niet mee autorijden. Dus als je me een keer met 2 verschillende schoenen naar de auto ziet lopen en ik heb niet nog een extra schoen in mijn hand; laat me dat dan vooral even weten, anders moet ik op de plaats van bestemming ook met 2 verschillende schoenen lopen!

64 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page