top of page
  • Foto van schrijverNanda Felderhof

Jeuk en vlekken

1 september 2021


Waarom hebben medicijnen toch bijwerkingen? Ze kunnen en weten toch zoveel tegenwoordig? Waarom dan niet iets maken dat alleen maar goed is. En niet: je hebt het nodig maar tegelijkertijd moet je wel even tig andere medicatie slikken tegen de bijwerkingen waar je dan ook weer bijwerkingen van krijgt... Iets met een cirkel?


Ach. Het is een gegeven. Iets wat erbij hoort. Het rode hoofd, het zweten, de hoge hartslag en de vieze smaak, dat zijn ze van de prednison, die ken ik inmiddels wel.

Sommige bijwerkingen zijn vervelender dan anderen. Zo heb ik van dat rode hoofd zelf niet zoveel last. Dat zweten is al lastiger (inmiddels is de kuur bijna een maand geleden en ik moet nog altijd vaker douchen dan normaal). De hoge hartslag is ook lastig maar te doen, je wordt er alleen moe van.


Maar ik heb de afgelopen weken een nieuwe bijwerking gehad. Ditmaal niet van de prednison (nou ja, die had ik óók maar die bedoel ik nu even niet) ditmaal had ik eentje die te wijten was aan de Lemtrada; JEUK!!!! En dat is een nare!!!! Ieh.



Jeuk is zó vervelend. Ik denk dat iedereen dat wel weet. Continu dat uitdagende gevoel dat naar je roept: krab dan!!! Toe dan als je durft!!! En dat dan weerstaan....


Van anderen die Lemtrada kregen begreep ik dat zij dat ook hadden. Gelukkig. Het is 'normaal'. En er zijn ook medicijnen voor (die slaperigheid als bijwerking hebben: jottum!). Deze jeuk ging ook nog eens gepaard met mooi vlekken. Ik was net een gevlekte hyena. Mijn geluk was dat het allemaal op plaatsen onder mijn kleding zat (of misschien geen geluk want alle kleding jeukte als ik die aan had behalve de oude joggingbroek van mijn moeder).


Maar goed nieuws. Na de medicatie tegen de jeuk ging het al snel beter. Alleen die gekke vlekken zitten er nog. Die trekken maar langzaam weg. Een stille herinnering aan 2 weken jeuk....



Ter info: even voor de volledigheid; Lemtrada is een heftig middel en kent meerdere bijwerkingen. Om die reden moet iedereen die Lemtrada heeft gehad tot 4 jaar na de laatste kuur iedere maand bloed en urine inleveren. Dit om bijwerkingen aan de nieren en schildklier snel te onderkennen en behandelen.


106 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page