top of page
  • Foto van schrijverNanda Felderhof

Het mooie van 2020

2 januari 2021


Allereerst de allerbeste wensen voor 2021! Ik hoop dat je ook in 2021 Mijn Stukjes blijft volgen en lezen!



2020 was een bijzonder jaar. Buiten de zaken waar iedereen meteen aan denkt bij 2020 zijn er voor mij persoonlijk ook veel mooie dingen geweest.

Want wat een jaar is het geweest. De eerste maanden stonden volledig in het teken van mijn gezondheid. Ik kreeg in januari mijn Lemtrada kuur. De kuur zelf viel mee, na een week zijn manlief en ik zelfs al naar het theater geweest! Helaas, nog een week later lag ik weer in het ziekenhuis in verband met een opgelopen virus.

Maar eenmaal ontslagen begon ik op te krabbelen! Beginnend met 5 minuten lopen heb ik dat in maanden tijd kunnen uitbreiden naar ruim een uur lopen!

Terwijl de rest van de wereld op zijn kop stond genoot ik van de tijd die ik kon inhalen met mijn gezin. Tijd die ik zo gemist had het half jaar daarvoor.


Inmiddels lijkt het erop dat de Lemtrada ervoor zorgt dat mijn MS stabiel is. Daar hebben we het voor gedaan natuurlijk!


Mijn man raakte door Corona helaas zijn baan kwijt maar wist een paar maanden later een gave en uitdagende nieuwe baan te vinden! Ik ben zo trots op hem!

Ook ik kon mijn hersens gaan gebruiken toen ik werd gevraagd om vrijwilligerswerk te gaan doen voor MS zorg Nederland. Ik mocht MS Talk gaan maken. En het werd een succes. Inmiddels zijn we bijna 20 afleveringen verder en hebben we nog voldoende plannen en ideeën voor nog veel meer afleveringen! Dit gaan doen gaf me het gevoel weer iets te kunnen betekenen, iets bij te dragen. Meer te zijn dan moeder en ‘iemand met MS’. Ik voelde me weer nuttig.


2020 Is ook het jaar waarin ik eindelijk een vorm heb gevonden om te kunnen schrijven. Namelijk deze site! Schrijven sprak me altijd al aan, alleen hoe? Toen ik tijdens mijn opname korte stukjes schreef en deze enthousiast werden ontvangen leek het ineens duidelijk. En zo ontstond deze blogsite. Inmiddels ben ik bijna 100 stukjes verder en is het mijn manier om dingen, die ik belangrijk vind, te delen met de buitenwereld. Of ze nu gaan over mezelf, over MS of over de medische wereld.


Niet alleen ben ik dit jaar vrijwilligerswerk gaan doen voor MS Zorg Nederland, maar ook voor de gemeente Best. Samen met mijn zoontje zijn we ZAPpers geworden (ZwerfAfvalPakkers). Al tijden ergerde hij zich aan al het afval dat argeloos op straat was gegooid. Nu kunnen we er iets aan doen! Regelmatig gaan we, gewapend met volledige uitrusting, op pad om het afval op te ruimen. Het voelt goed om, ook al is het maar iets kleins, iets te doen voor onze omgeving! En wat ben ik trots op onze zesjarige natuurbeschermer.


Ik zie 2021 met vertrouwen tegemoet. Er komt een vaccin aan. Wij mensen zijn flexibel en passen ons, ondanks protesten, toch aan. Ik heb doelen.... gezond blijven, blijven schrijven, bijdragen aan de berichtgeving rondom MS, mezelf blijven ontwikkelen, genieten van mijn gezin. En wie weet, met een beetje geluk heb ik binnenkort leuk nieuws te melden!


Ik wens je het allerbeste voor het nieuwe jaar! En geniet! Want er is nog volop moois om van te genieten. Zoek het niet in het grote maar in het kleine....

86 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page