top of page
  • Foto van schrijverNanda Felderhof

Een simpele verkoudheid

5 april 2021


Ik zag hem deze keer van verre aankomen. Eerst was manlief aan de beurt en vervolgens onze zoon. Beiden goed verkouden en beide negatief getest. (Dat moet tegenwoordig in 1 zin bij elkaar anders krijg je schrik reacties.) Het was een wonder dat ik dit keer niet de eerste of de tweede was, meestal is dat namelijk wel zo. Maar ik kon er op wachten dat ik ook deze keer niet over zou slaan.


Donderdagavond begon het wat te kriebelen en vrijdag wist ik het zeker. Ik weet niet of het herkenbaar is, maar bij mij verloopt een verkoudheid volgens een vast patroon. Eerst keelpijn, met bijbehorende kriebel in de keel en slapeloze nacht (want non-stop slikken, kuchen en dropjes zuigen). Dan gaan de sluizen open, denk aan snot en slijm van alle kanten. Met een beetje pech sluit in deze fase de koorts aan en daarmee veel MS klachten die zich openbaren. Tot slot begint het vermoeiende hoesten. Uitputtend is dat altijd.


Ik gebruikte net de woorden 'tot slot' maar dat is nog niet zo zeker. Want zeer regelmatig (sinds ik de diagnose MS heb denk ik een keer of 7) wordt het slotstuk gevormd door een longontsteking. Ik zit, als ik dit schrijf, in de fase 'het kan links en rechtsom'. Ik voel me benauwd, heb wat pijn tussen mijn schouderbladen, dus het kan.... morgen zal ik de huisarts eens bellen.



Ik ben het inmiddels gewend, maar toch blijft het lastig. Waarom kan iemand anders met een verkoudheid nog 'gewoon' functioneren en waarom lag ik gisteren weer de hele dag op bed? Natuurlijk weet ik verstandelijk het antwoord op deze vraag, maar het gaat zo lekker met me de laatste tijd. Waarom kan mijn lijf dan niet simpel over deze verkoudheid heen stappen? Even rustig aan, kopje thee met honing, keertje hoesten en weer door... maar helaas. Mijn lijf heeft daar iets meer tijd voor nodig.


Laat ik het die dan maar weer geven, mijn frustraties loslaten (wéér dat woord) en snel opknappen. Dan kan ik er weer een hele tijd tegen!



En...

Zeg eens eerlijk... wie vraagt zich tijdens het lezen van deze woorden al de hele tijd af of ik wel getest ben op Corona? 😉

Voor de geruststelling: ja dat ben ik! Negatief!

138 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page