top of page
  • Foto van schrijverNanda Felderhof

Coronaverwarring

14 september 2020


Volgens mij krijgt de afdeling 'nieuwe woorden' van de dikke van Dale het erg druk dit jaar. Corona zorgt voor een explosie aan nieuwe woorden. Van '1,5 metersamenleving' naar 'Coronakilo's' en van 'teststraat' naar 'het nieuwe normaal'. Allemaal woorden die sinds dit jaar niet meer weg te denken zijn. Maar ik wil er nog eentje aan toevoegen, wat dacht je van: Coronaverwarring?


Ik zal even uitleggen wat Coronaverwarring is. Hoewel het woord wellicht anders doet vermoeden is het geen bijwerking van het Covid-19 virus. Tenminste, in de lijst met mogelijke symptomen van het RIVM wordt verwarring nergens genoemd.


Nee, met Coronaverwarring bedoel ik de staat waarin ik, en velen met mij kan ik me zo voorstellen, zich momenteel bevinden. Coronaverwarring roept bijvoorbeeld vragen op als: moet ik met laten testen? Moet ik mijn kind laten testen? Mag mijn kind naar school? Welke regel moet ik volgen? Mag ik nu wel of niet 6 mensen thuis uitnodigen? Doe ik een mondkapje op of niet?



Een voorbeeld. Zoonlief had vorige week een snotneus. Dan ontstaat al snel de vraag wat nu? Teststraten bleken gesloten vanwege de enorme drukte. Testen zou pas 4 dagen later kunnen. Dan kan hij allang weer beter zijn natuurlijk. Wel of niet naar school? Ow wacht daar is een beslisboom voor. Volgens de beslisboom van het RIVM mogen kinderen tot en met 6 jaar met een snotneus naar school. Aaaah dat is fijn. Even kijken wat de regels van de school zijn: "Kinderen in de groep 1 en 2 mogen met een snotneus naar school. Kinderen in de groepen 3 t/m 8 moeten ook bij een snotneus thuis blijven". Oke... thuis blijven dus. (De verwarring groeit) Tenzij ze getest zijn en geen Corona blijken te hebben, dan mogen ze volgens het RIVM en de school wel weer komen om vervolgens hun klasgenootjes ook te besmetten met een snotneus, die op hun beurt dan ook weer een test moeten ondergaan voor ze misschien weer naar school mogen. (De verwarring wordt nog groter)


Ik heb hem dus maar thuis gehouden. Het resultaat was dat we lekker 4 km zijn gaan lopen buiten in het bos (wees gerust, geen kip te bekennen) en we lekker hebben gelezen en gespeeld. Kortom; een perfect gezond kind met een snottebelletje. Omdat het er niet naar uit zag dat hij echt verkouden werd (compleet met hoesten en aanverwante toestanden) toch maar de volgende dag naar school laten gaan. Uiteraard wel snottebellen goed verwijderd en met instructies over neus snuiten. Maar wanneer doe je het goed??? Voel je de verwarring in mijn verhaal? Dát is dus Coronaverwarring. Verwarrend he?

59 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page