top of page
  • Foto van schrijverNanda Felderhof

Corona (3)


13 maart 2020


Oké mijn gevoel heeft gewonnen. Ik geef het toe; Corona beangstigt mij.

Om te beginnen woon ik in Brabant, kennelijk het belangrijkste Corona gebied in Nederland.

Daarnaast heeft mijn internist me deze week telefonisch duidelijk te kennen gegeven dat mijn immuunsysteem alles behalve op volle kracht is en dat ik me verre moet houden van verkouden mensen (maar liever nog van mensen in het algemeen), dat ik gezond moet eten (doe ik! In een later stukje meer hierover), frisse lucht moet krijgen (ik maak dagelijks een wandelingetje) en veeeeeel moet rusten (de tijd die overblijft doe ik niet anders).


Afgelopen weekend hebben we een verjaardag afgezegd. Een samenkomst met vriendinnen is gecanceld en een bruiloft van volgende week gaat ook niet door.

Het moeilijkste vind ik nog dat mijn revalidatie uitgesteld moet gaan worden. Voor de zekerheid heb ik maandag nog contact met zowel neuroloog en internist maar het zal erop uitdraaien dat het niet door kan gaan! Balen, want ik kijk er zo naar uit!


Ik heb met de school van mijn zoontje kunnen regelen dat ik hem vroeg mag brengen, dus voor de grote stroom met ouders op gang komt. Maar zojuist kregen we een mail van de directeur of we liever maar helemaal niet meer binnen willen komen (slim advies lijkt me).


Ondertussen komt het RIVM met meer en meer maatregelen. Volledig terecht trouwens en dat brengt ons in een situatie die wij (en vooral mijn generatie en jonger) echt niet kennen! Als ik de berichtgeving uit Italië volg dan lijkt het daar wel oorlog!! Alle winkels gesloten, scholen dicht en niemand meer op straat.

Daar gaan wij ook naartoe. Kortom, Nederland maakt zich op voor een oorlog tegen Corona en dat beangstigt me. Vooral vanwege het onbekende. Wat gaat er gebeuren? Ik ben iemand die de dingen graag onder controle heeft en dat raak ik kwijt.


Familie kunnen we niet meer opzoeken. Iemand die we goed kennen ligt op sterven, hoe gaat die uitvaart eruit zien? Ik zal niet kunnen gaan. Wat als ik ziek word? Hoe erg gaat het zijn? Nog erger: wat als mijn (oude!) opa en oma ziek worden? Of andere zwakke dierbaren. Ze wonen allemaal ver weg.


Misschien is er een klein voordeeltje? Vanmorgen stonden er in de ochtendspits geen files! Veel mensen werken nu massaal thuis. Is dit de oplossing van de stikstofcrisis?


Is hamsteren slim? Hé daar hoor ik mijn ratio ineens weer roepen; welnee joh! Niet nodig, de supermarkten zullen open blijven! Wc-papier op? Een washandje werkt toch ook. Lekker dat mijn ratio het toch nog doet en ik me nog niet volledig laat meeslepen met alle gekte. Niet volledig, want ondertussen zit er al een week een flesje desinfecterende gel in mijn jaszak, die ik vaak gebruik. Ja, ik weet dat dat niet afdoende is, maar laat me lekker, het geeft me een beter gevoel (en prompt is daar het gevoel weer! Dag ratio).



Bron afbeelding: omroep Zeeland

89 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page