top of page
  • Foto van schrijverNanda Felderhof

Corona (2)



7 maart 2020

Wat?! Alweer een Stukje over Corona???? Ja sorry! Alles en iedereen heeft het erover, ik moet toch een beetje bij de tijd en actueel blijven?


Het groeit in de maatschappij merk ik. Als de thuiszorg me komt bloedprikken geven ze me geen hand meer (om vervolgens op 20 cm afstand mijn bloed af te nemen, zonder handschoenen), ook mijn revalidatie arts is gestopt met handen schudden en heeft me voor het eerst onderzocht met handschoenen aan (geen onderzoek met huid op huid contact trouwens). Mijn internist waarschuwde me mensen te mijden omdat ik toch echt in de risicogroep val (niet zozeer alleen vanwege mijn MS, maar omdat ik onlangs een chemokuur heb gehad). Ze zei me om mijn gezonde verstand te gebruiken en de hygiëne regels in acht te nemen.


Ik merk dat ik het zó lastig vind hoe ik hiermee om moet gaan. Moet ik mezelf opsluiten of moet ik me niet druk maken? Vrijdag kwam het bericht van het RIVM dat mensen die in Brabant wonen binnen moeten blijven met milde klachten (hoesten, verkoudheid en koorts). Nu plaatste ik al gekscherend op Facebook dat als iedereen zich daar nu netjes aan houdt dat het lekker rustig werd op straat en ik veilig naar buiten kon. Maar dit gaat natuurlijk nooit gebeuren!

Ik denk dat veel bazen daar niet blij mee zijn. Kijk, ziek is ziek, maar een milde verkoudheid? Daar ging ik toen ik mijn praktijk nog had gewoon mee werken. Anders waren er geen inkomsten. Toch is de situatie nu heel anders, nu doe je het niet voor jezelf, maar voor je medemens en de hele maatschappij.

Dit weekend hebben we een verjaardag in de familie. Zowel zoonlief als manlief zijn licht verkouden. Dan is daar het dilemma; ‘Gaan of niet gaan? Wat doet de rest? Komen er andere mensen die verkouden zijn? Het is zo gezellig! We voelen ons niet ziek’.


Na lang wikken en wegen hebben we besloten niet te gaan. Het is het niet waard. Mijn afweer is nog zo slecht. Ik ben niet bang voor Corona, ik heb wel het vertrouwen dat ik het overleef (al ben ik dan een risicogroep) maar ik heb zó geen zin in wéér ziek zijn! En wat als je achteraf hoort dat er toch mensen besmet zijn geraakt? Dat wil je niet. Dus we blijven thuis. Met ons drietjes. Ook niet erg, want dat is de laatste maanden zeer weinig voor gekomen. Dus we genieten maar even van dit voordeel bij het nadeel.


Ben wel erg benieuwd wat het vervolg van het RIVM advies gaat zijn... laten we allemaal hopen dat dit virus heel snel weer onder de duim is en ik niet een derde Stukje over dit onderwerp hoef te schrijven.


Bron foto: volkskrant.nl

71 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page